Jag tycker om bokhandlar i stora städer. 1990 var vi i London och jag fick syn på Peter Senges The Fifth Discipline - The Art & Practice of The Learning Organization. Det var ju dit, till den lärande organi-sationen, som vi hade varit på väg i flera år! Lärande och inlärning är olika saker. Lärande är att upptäcka och uppfinna, just det som vi behöver i en omvärld där förändringstakten accelererar. Senge beskrev hur en sådan organisationskultur ska byggas upp. Med Teori 3 har jag två syften. Dels vill jag för-medla förklaringar till varför förändringar som t ex kundorientering är svåra att genomföra, dels vill jag visa vad man bör tänka på och hur man praktiskt kan gå till väga, när man ska lägga en grund för uthållig framgång genom decentra-lisering. Företagsledningens ansvar för att leda ett företag eller en förvaltning tar sig i allmänhet två uttryck: • att formulera strategier och • att välja och anvisa strukturer, att organisera och tillhandahålla system för att förverkliga de strategier man har valt. Om företagsledningen bestämmer sig för strategier som inriktas mot kundorientering, delegering och decentralisering, väljer man strategier som vilar på de enskilda medarbetarnas delaktighet i företagets mål. För att förverkliga dessa strategier finns inga beprövade strukturer. Därför är förändringar, som ska leda till ökad kundorientering och decentralisering, svåra att genomföra, så att de blir bestående så att inte verksamheten återfaller i gamla hjulspår. För att lyckas med dessa förändringar räcker det inte med strategi och struktur, man måste även förändra kulturen.