Om att Arbeta med Speglar
"Det som räknas är det som kan räknas". Intels VD Andy Grove skriver i High Output Management, att återkoppling är absolut nödvändig för att önskvärda åtgärder ska bli genomförda. Peter Drucker menar att återkopplingsanalys är ett omistligt inslag även i personlig utveckling (Managing Oneself) och Jack Welch, GEs chef under 1990-talet, introducerade The Mirror Test.
Welsh menade att varje medarbetare eller enhet i verksam-heten, själv hade bäst uppfattning om hur man skulle kunna förbättra eller utveckla verksamheten. Men för att verkligen lyckas, krävs att man kombinerar varje sådant åtagande med en "spegel", a mirror, som ger återkoppling.
Jag har tagit fast på detta och bifogar ca 20 olika speglar för nerladdning på larswiberg.com. De har en egenskap gemen-samt, de representerar alla någon aspekt på den lärande organi-sationens kultur, den kultur som har de bästa förutsättningarna att undvika marginalisering, i den omvärld där förändringstakten accelererar.
Belbins teamroller
Det verkliga teamet är den minsta organisation, som kan göra anspråk på att vara en lärande organisation. Meredith Belbin beskriver de olika "roller" som måste fyllas för att teamets förutsättningar ska kunna tas till vara.
DICE spegeln
1992-94 genomförde Boston Consulting Group en studie i 225 företag. Man ville undersöka orsakerna till att så många förändringsinsatser av olika slag inte infriade de förväntningar man ansåg sig ha anledning att ha.
Studien resulterade i de fyra faktorerna som man sammanfattar som DICE : Duration/Uppföljningsperiod, Integrity/Kompe-tens, Commitmen/Engagemang Effort/Extra arbetsbelastning.
Under de elva år som hade förflutit sedan 1994, då artikeln skrevs, hade man använt sig av de fyra faktorerna för att förutsäga utfallet av mer än 1000 förändringsinitiativ i olika länder. Det visade sig att DICE-strukturen hade mycket hög relevans för utfallet av insatserna. Man hade inte heller kunnat finna några andra faktorer som var för sig eller i kombination hade samma betydelse för framgång med förändringar, som DICE
Evergreen spegeln
Evergreens är företag som under en följd av år har varit mer framgångsrika än sina kolleger i branschen och visat sig ha förmåga att överleva långsiktigt. Spegeln är ett instrument med ett antal påståenden som representerar den 4+2-formel som visat sig ge 90% sannolikhet för långsiktigt uthållig framgång, för de företag som följer den. Den bygger på en undersökning som genomfördes under fem år med början 1996. Studien omfattade 160 stora företag under en 10-årsperiod.
FramsiktSpegeln
Det finns två sätt att bygga upp en beredskap för kommande förändringar För det första kan man utveckla en lärande organisationskultur. Det återkommer vi till i andra speglar. Den andra åtgärden är att utveckla framsikt